Refugee Resilience Support

Emergency and Relief Services

About us

Ongeacht waar mensen op de vlucht vandaan komen en waar ze naartoe gaan in Europa, iedereen verdient een waardige behandeling. Refugee Resilience Support wil een bijdrage leveren aan het verbeteren van het lot van vluchtelingen in Europa.

Industry
Emergency and Relief Services
Company size
2-10 employees
Headquarters
Type
Nonprofit
Founded

Locations

Employees at Refugee Resilience Support

Updates

• Kerstactie Duinkerke 20 december Na een aantal weken van voorbereiding was het zover: op 20 december mochten we met een mooie groep van 15 mensen naar Duinkerke gaan. Dankzij de vele donaties reden we met twee volgeladen bussen en twee auto’s naar MRS. Hier brachten we de eerste lading donaties: warme kleren, voedsel, slaapzakken, etc. Daarna reden we met 600 kerstpakketjes (sokken, waxinelichtjes, wat lekkers en fruit) naar de jungle waar de mensen leven. Het uitdeelpunt daar is een modderige open plek tussen de bosjes. We deelden onze pakketjes uit en stalden tafels uit om spelletjes op te spelen. Ook hadden we grote thermosflessen thee mee om mensen wat warms aan te bieden. Voor de kinderen hadden we nog wat extra speelgoed en kleurplaten. Er werd flink gevoetbald, geschaakt en gekleurd. We hebben veel gelachen en het was gezellig, maar het leed is continu voelbaar en zichtbaar aanwezig. Mensen lopen met kapotte en te kleine schoenen door de drassige modder. Er is geen schoon water en de tentjes zijn niet opgewassen tegen de slechte weersomstandigheden. Het kwik zakt ’s avonds naar het vriespunt en doorweekte kleding wordt ijskoud. Het is lang overvol geweest in de jungle, tot november zaten er ongeveer 2000 mensen. Mensen kwamen veel tekort in hun basisbehoeften en het was daardoor heel onrustig. Ook de lokale vrijwilligers hebben een zware tijd gehad, hoewel ze met veel liefde hun werk doen. Er was een tekort aan alles en niet kunnen bieden wat mensen nodig hebben is zwaar. Het was fijn om met een groep zowel die vrijwilligers als mensen op de vlucht een hart onder de riem te kunnen steken door spullen en warmte te brengen. Het was een bijzondere dag die bij ieder van ons veel indruk heeft gemaakt. We hebben veel leeftijdsgenoten gesproken die een heel andere levensloop dan wij hebben, maar het besef dringt toch door dat wij ook in die situatie hadden kunnen zitten als we ergens anders waren geboren. Daarom blijven we doorgaan met hulp bieden. Volgende week gaan we met een vrachtwagen vol brandhout naar Calais, zodat mensen kunnen koken en warm kunnen blijven in de jungle. We kunnen het werk niet zonder jullie donaties doen. We zijn dankbaar voor de oliebollenacties en collectes die de laatste tijd zijn gehouden. Het bedrag dat in 2023 is gedoneerd liep daardoor op tot bijna €10.000. We hopen dit nieuwe jaar weer zo’n mooi bedrag bij elkaar te krijgen, veel festivals af te gaan om tentjes te rapen en zo nog meer mensen te kunnen helpen. Hieronder kun je ons rekeningnummer vinden om ons te (blijven) steunen! NL92ABNA0121442322 t.n.v. Stichting Refugee Resilience Support Een vredig en verwelkomend 2024 gewenst!

+1
  • Stichting RRS bestaat vandaag 1 jaar! Het is een gekke eerste verjaardag. Kunnen we vieren dat Refugee Resilience Support al een jaar aan het werk is voor vluchtelingen? Zou dat eigenlijk wel nodig moeten zijn? Wij zitten met gemengde gevoelens. 1 jaar stichting RRS, dat vraagt natuurlijk wel om een terugblik. Van Lesbos tot Duinkerke, van Litouwen tot Utrecht, we hebben het afgelopen jaar veel plekken in Europa gezien. We zijn overal grote problemen, onmenselijke behandelingen en gebroken mensen tegengekomen. We hebben echter ook veerkracht, medemenselijkheid en liefde gezien. En die laatste drie blijven hangen. We zijn dankbaar voor alle mensen die bijdragen hieraan, middels financiële steun, donaties en/of handen die helpen sjouwen. Komend jaar gaan we weer vol goede moed aan de slag en hopelijk blijven jullie ons steunen, want zonder jullie kan het niet. Je kan giften overmaken naar: NL92 ABNA 0121 4423 22 t.n.v. Stichting Refugee Resilience Support Grote dank voor alle steun en hopelijk blijven jullie ons supporten komend jaar!

• No alternative text description for this image
  • Update uit Duinkerke Op het moment wordt er geschat dat er zo'n 2000 mensen op de vlucht aan de randen van Duinkerke verblijven. Er is de afgelopen weken ook een aantal schrijnende situaties geweest waarbij iemand is overleden. Er is bvb een man verdronken toen hij zich aan het wassen was in de rivier. De politie komt bovendien nog elke week langs om alle spullen in te nemen of te vernietigen. Nu het langzaamaan herfst wordt, is het van levensbelang dat mensen warm en droog kunnen blijven, dus er zijn veel spullen nodig. We kunnen jullie hulp daarbij goed gebruiken. We kunnen een partij schoenen kopen voor €9,50 per paar. Je kan doneren via deze link: https://lnkd.in/eSTh8xrB Je kunt ook een vaste bijdrage leveren door geld over te maken naar: NL92 ABNA 0121 4423 22 t.n.v. Refugee Resilience Suppo Dank voor alle hulp, zo kunnen we deze winter mensen die buiten moeten slapen helpen.

Betaalverzoekjes via Tikkie

tikkie.me

• De rekening van de stichting is een kleine maand geleden geopend en hier konden we meteen gebruik van maken. Dinsdag 20 juni reden we heen en weer naar Duinkerke. Deze dag was symbolisch heel bijzonder, omdat het ook wereldvluchtelingendag was. Volgeladen met o.a. handdoeken, joggingsbroeken en hygiënespullen gingen we op weg. Onze eerste stop was een halfuurtje voor Duinkerke. Daar bezochten we de gepensioneerde oma Dorothy die elke week 2x naar de jungle gaat om hygiënepakketjes uit te delen. We hadden heel veel handdoeken gekregen via een bevriende stichting die deze op hun beurt van een wasserette hadden gekregen. Zo ingewikkeld lopen de donaties soms, maar des te dankbaarder dat het zo kan. Met z'n drieën hebben we Dorothys hele tuinhuis volgestapeld met die handdoeken, om vervolgens weer verder naar Duinkerke te gaan. In Duinkerke kwamen de donkere wolken ons tegemoet. Na het hartelijke ontvangst door MRS, moesten we snel uitladen om de onweersbui voor te zijn. Ze waren dankbaar voor de spullen, want de voorraad is op het moment laag. Het scheelt dat door het goede weer van de afgelopen weken er veel mensen veilig de oversteek hebben kunnen maken. Het is dus wat rustiger in het kamp, maar het is wachten op de nieuwe golf mensen die elk jaar in de loop van de zomer aankomt. We hebben de voorraad kleding en hygieneproducten weer wat kunnen aanvullen. Er zijn nog veel tenten en slaapzakken nodig om iedereen te kunnen blijven helpen. Er wordt geschat dat er zo'n 600 mensen in de jungle zijn op het moment, die het nog moeten doen met zo'n 30 slaapzakken die MRS in bezit heeft. De politie komt nog steeds wekelijks in het kamp om het te ontruimen en daarmee alle spullen van de mensen op de vlucht af te pakken. De voorraad wordt daardoor steeds krapper. Onder dit bericht is een tabel te zien met een greep uit de database van de Engelse overheid die per dag registreert hoeveel mensen er oversteken (kolom 2) en over hoeveel bootjes zij verdeeld waren (kolom 3). Deze mensen komen voornamelijk uit Calais en Duinkerke. Als je tips hebt over donaties, mag je dit altijd doorgeven. Dank voor het lezen en voor de support, daar zijn we heel blij mee!

• No alternative text description for this image
  • Hey allemaal! We hebben al een hoop donaties binnen. Allereerst natuurlijk heel erg bedankt daarvoor! Echter, is er nog ruimte over in de bus voor meer spullen. We zijn daarom nog hard opzoek naar joggingbroeken en slaapzakken. We hopen dat jullie ons daarbij kunnen helpen. We hebben goede slaapzakken gezien voor €14,99 en fijne joggingbroeken voor maar €8,99 per stuk. Wil jij iemand die het hard nodig heeft een slaapzak en/of een joggingbroek cadeau geven? Dat kan via onderstaande tikkies. Alvast bedankt! Link tikkie slaapzak €14,99: https://lnkd.in/eG_atWyJ Link tikkie joggingbroek €8,99: https://lnkd.in/e7TRumcY

Betaalverzoekjes via Tikkie

tikkie.me

• Beste volgers, Sinds vorige week is de rekening van Stichting Refugee Resilience Support geopend! Daar zijn we enorm blij mee. Vier dit met ons mee en maak een gift over naar: NL92 ABNA 0121 4423 22 t.n.v. Refugee Resilience Support Link tikkie: https://lnkd.in/eAwaqghk Als je via het rekeningnummer overmaakt, dan kan je ook een maandelijks bedrag instellen. Deze vaste donaties zijn voor ons extra fijn, want dat geeft een stabiele basis. Dank alvast! Aanstaande dinsdag 20 juni rijden wij met een nieuwe lading spullen naar Duinkerke. Van het opgehaalde geld kopen wij spullen die de vluchtelingen daar nodig hebben. Naast geld kun je ook materialen doneren. Wij zijn nog hard opzoek naar de volgende spullen: - Tenten - Matjes - Slaapzakken - Joggingbroeken (heren) - Overige kleding + ondergoed (heren) - Hygiënische producten (mini verpakkingen) Heb je thuis wat van deze spullen liggen of kom je iets tegen in de (kringloop)winkel? Stuur een berichtje, mailtje of appje naar 06-40399403, dan kun je het langsbrengen of komen wij het bij je ophalen. Mocht je nog tips hebben wat betreft de inzameling van spullen of andere zaken, dan ook heel erg welkom! Voor meer informatie over de situatie in Duinkerke, kijk op onze website: www.stichtingrrs.com. Delen wordt enorm gewaardeerd! Alvast heel erg bedankt!

Similar pages